RPA: de volgende industriële revolutie.

27/07/2020

Wat is Robotic Process Automation (RPA), ook wel software robots genoemd, en waarom moet jij hier wat mee? Er zijn duidelijke signalen dat RPA een ware productiviteitsrevolutie teweeg kan brengen. Wereldwijd en ook in Nederland zien we dat organisaties investeringen doen in RPA. Dat wil zeggen: in vrijwel elk bedrijf van enig formaat is nu RPA software beschikbaar en zijn er medewerkers of teams bezig het werk hiermee beter en leuker te maken. Dat gaat niet zonder slag of stoot. Net als bij iedere verandering zijn weerstand en schaalbaarheid een uitdaging.  

In dit blog deel iwat RPA nu precies is (zonder moeilijk jargon), wat de redenen zijn om het in te zetten en hoe je dit snel en succesvol kunt doen.   

Wat RPA wel en niet is 

RPA verwijst naar software die eenvoudig kan worden gebruikt (low-code) om simpele, repetitieve taken automatisch uit te voeren. Low-code wil zeggen dat ieder teamlid dit zelf kan doen, zonder dat er een opleiding in programmeren voor nodig is. Het is anders dan traditionele IT automatisering door de laagdrempeligheid in gebruik. Elk team kan in principe zelf hun ‘virtuele medewerker’ bedenken, ontwikkelen en beheren. In essentie is het een lid van het team waarvoor gezorgd moet worden, die instructies moet ontvangen en die targets kan krijgen. De term virtuele medeweker voorkomt daarnaast ongewilde associaties met fysieke robots waarbij een mogelijk negatieve beeldvorming bestaat.    

De technologie is sinds 2015 populair geworden, nadat er in dat jaar significante investeringen zijn gedaan in RPA-software bedrijven. Voorbeelden hiervan zijn Blue Prism en UiPath. De groeiende populariteit zie je bijvoorbeeld ook terug in de onderstaande grafiek waarin RPA als zoekwoord sindsdien zichtbaar wordt.   

Drie belangrijke redenen om RPA in te zetten 

Inzet van Talent
Onze visie is dat teams empowered moeten worden met behulp van RPA, in plaats van erdoor vervangen te worden. Teams voorzien van de tools, kennis en kunde om zelf het routinematige en repetitieve werk over te dragen aan een virtuele medewerker, zorgt voor hoge betrokkenheid. Zo leid je teamleden ook op met enkele essentiële 21st century skills en wordt saai en niet waardevol werk uit handen genomen. Op die manier kunnen teams zich richten op het complexere werk of het bieden van meer kwaliteit. Een bijkomend aspect, dat nog wel eens vergeten wordt, is dat met de inzet van RPA ook de IT afdeling verlicht wordt. Prangende business verzoeken, die helaas niet allemaal op de backlog passen, worden minder urgent of verdwijnen zelfs. Zowel de business als IT kan zich richten op dat wat op dat moment het meest waardevol is. 

Borgen vitale processen
Post-COVID-19 denken we na over het verder reduceren van het risico dat vitale processen vertraging of zelfs uitval hebben in tijden van crisis. Virtuele medewerkers werken 24/7. Het is een garantie voor de doorgang van vitale processen.

Efficiency
Een virtuele medewerker kan repetitieve handelingen sneller uitvoeren dan een mens en werkt bovendien foutloos. Tijd wordt bespaard die vervolgens ingezet kan worden voor het realiseren van andere doelen.

 Starten en opschalen 

We zien dat organisaties één van de volgende twee uitdagingen hebben:   

  1. RPA wordt nog niet ingezet en de vraag is: “hoe te starten?”
  2. Er wordt al geïnvesteerd in RPA (in de software en in specialisten), maar het komt niet goed van de grond:  “hoe maken we een schaalbaar succes van RPA?”  

De genoemde uitdagingen liggen in elkaars verlengde. Een goede start met RPA voorkomt dat je ‘vast’ komt te zitten in een oceaan van pilots of Proof of Value’s. De sleutel zit in een integrale kijk op RPA, waarbij de organisatiestrategie in lijn is met de aangeschafte technologie en de adoptie daarvan door alle relevante teams in de organisatie.   

House of Performance kijkt daarom niet alleen naar het technologische aspect van RPA (want het maakt uiteindelijk niet veel uit of je bijvoorbeeld Blue Prism of UiPAth beschikbaar hebt). Wij combineren technologie met aspecten als de organisatie zelf, de teams en het inhoudelijke werk. Net als bij implementatie van de Lean- of de Agile manier van werken, vraagt ook succesvolle implementatie van RPA om goed uitgedacht verandermanagement. Zo worden virtuele medewerkers onze nieuwe favoriete collega’s.    

 Wil jij meer weten over onze visie op RPA implementatie of nu starten met succesvolle inzet van RPA? Neem dan contact met me op!

 

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
mike

Over de auteur

Prestaties verbeteren is zoals ondernemen: ontwikkelen van betrokken mensen, loyale klanten en goed rendement. En dat betekent kunnen sleutelen aan leiderschap, gedrag, (big) data, processen, klanttevredenheid en (digitale) innovatie.

Naar Mike Bakker
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *