Vakmanschap, waar blijkt dat eigenlijk uit?

01/10/2018

‘Ik hou van je’ zei ik tegen m’n vrouw. Ze lachte even en vroeg: ‘Waar blijkt dat dan uit?’ Poef, daar stond ik dan met mijn mond vol tanden. Wat moet je daar nou op zeggen? Maar, het is wel een goede vraag! Als je van iemand houdt, dan gedraag je je daar ook naar. Vakmanschap is een beetje als houden van. Als je het niet vertaalt naar concreet gedrag is het een loos begrip. Toen een overheidsorganisatie bij ons aanklopte met ‘we willen meer vakmanschap’, zijn we aan de slag gegaan met die ene vraag: ‘waar blijkt dat dan uit?’.

Vakmanschap moest blijken uit het feit dat men de juiste dingen deed op een goede manier. Daarom wilde men de tevredenheid bij klanten én bij medewerkers verhogen. Hoe? Door hun mensen meer ruimte te geven. Niet sturen op regels, maar op kaders. Omdat hun mensen professionals zijn die prima in staat zijn om situaties te beoordelen en eigen keuzes te maken, zodat ze binnen gegevens kaders hun vakmanschap optimaal inzetten. Goed plan, maar waar begin je?

Meer vakmanschap bereik je alleen met ander gedrag

We startten niet bij nul. Deze organisatie introduceerde onlangs 5 principes, uitgangspunten voor de manier waarop men voortaan wilde werken. Zoals verantwoordelijkheid nemen, leren van je fouten én van je successen en vertrouwen op elkaars vakmanschap. Dat was al vernieuwend, tot dan toe was men gewend van alles en van iedereen wat te vinden en die mening spontaan en direct te ventileren. Maar jezelf op een podium zetten, dat was best een flinke stap.

Het begrip vakmanschap leefde al. Het moest zelfs versterkt worden. Dat betekent per definitie: gedragsverandering. Je gaat dingen anders doen. Of andere dingen doen. Nu is top-down veranderen onmogelijk, daarom vroegen we het de professionals zelf: wat vinden jullie gewenst gedrag? Welke voorbeeldgedrag wil je zelf tonen om je teamleden te stimuleren, zodat klanten en collega’s tevredener zijn? En hoe pas je daarin de 5 principes toe?

Wat gebeurde was bijzonder. De groep koos ervoor om radicaal te veranderen. Zo wilden ze voortaan niet langer hun mening spuien, maar concrete complimenten geven. En zelf feedback vragen. Aan collega’s en zelfs ook aan hun klanten, kwetsbare burgers. Bijvoorbeeld door aan de burger te vragen of deze een verbeterpunt had voor het gesprek dat ze net met hem of haar gevoerd hadden. Een immense stap en tegelijk een prachtig voorbeeld van vakmanschap. Eigen verantwoordelijkheid nemen en openstaan voor de mening van de ander zijn essentieel, juist als je wilt blijven groeien in vakmanschap.

Nieuw gedrag aanjagen? Blijf dansen!

In veranderprocessen is er altijd iemand die begint. Ook bij deze organisatie. Er is een groepje dat het anders gaat doen. Radicaal ander gedrag vertonen. Hoe breng je dat verder? Hoe neem je mensen mee? Op YouTube is een briljant filmpje te vinden ‘Leadership, lessons from a dancing guy’ waarin je het voor je ogen ziet gebeuren.

De les van de dancing guy is dit: blijf dansen! Als jij begint met nieuw gedrag, als je als eerste staat te dansen, dan ben jij de mafkees. Mensen kijken naar je, vinden je raar. Dat is spannend, maar hou vol! Er komt een moment dat de eerste persoon voorzichtig met je meedanst. Bevestig die eerste volger, geef hem aandacht, strooi met complimenten.
Niet veel later volgt de tweede. Verwelkom deze ook uitbundig. Bevestig hem in zijn keuze.
En voilà, daar is het momentum.
In deze video zie je hoe binnen no time mensen gaan rennen om mee te kunnen dansen. De dancing guy was de eerste. De mafkees. 3 minuten later is het beeld compleet omgedraaid: wie niet danst, is gek.

Kortom, als jij aan de slag gaat met nieuw gedrag, dan ben je in eerste instantie een mafkees. Geef niet op. Je bent de status quo aan het uitdagen – dat is altijd spannend. Voor jou en voor de omstanders. Hou vol, verwelkom de omstanders en blijf dansen ????

Meer lezen over duurzame gedragsverandering? Lees ook het blog van Heiko van Eldijk.

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
Sjoerd

Over de auteur

Anderen typeren mij als iemand waar je op kan bouwen, intelligent en flexibel waarbij ik snel kan wisselen tussen inhoud, niveau en perspectief. Ik ben ambitieus en beschik over veel energie.

Naar Sjoerd Hogenbirk
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *