Waarden als onderlegger

16/02/2016

Waarden als onderlegger

“Maar Heiko, dat is toch niet uit te leggen?” Ik zit bij een opdrachtgever en vertel hem over onze manier van beoordelen. “Jawel hoor”, zeg ik met een glimlach, “dat gaat al jaren goed.” “Dus de een kan meer dan 10% stijgen, terwijl de ander niet meer dan een inflatiecorrectie krijgt? Zo kan een junior dus heel snel in de buurt van een seniorsalaris komen?” “Ja, dat kan, en wij gaan er wel vanuit dat een senior meer bijdraagt als je kijkt naar waarde voor het bedrijf. Toch kan een junior op basis van prestaties in aanmerking komen voor een flinke stijging. En daarbij kijken we niet alleen naar de impact bij de klant, maar ook naar acquisitie, de bijdrage aan het bouwen van het bedrijf en in hoeverre de medewerker onze waarden leeft.”

“Dus dat wordt gewoon geaccepteerd?” “Ja, ik denk eigenlijk dat alles wordt geaccepteerd in je team als je het kunt uitleggen en prima past binnen je waarden. En wij kunnen dit verhaal goed uitleggen, het werkt gewoon goed en is fair. Men vindt het ook wel prettig, want je hebt je salarisverhoging daarmee ook voor een deel in eigen hand. Het daagt toch uit. Dus uiteindelijk varen we er met z’n allen wel bij.”

Heiko waarden als onderlegger

Kun je uitleggen wat je doet?

Mijn opdrachtgever keek nog een beetje bedenkelijk. “Ja, ik begrijp het wel, zei hij, ik snap dat het ook wel zo kan werken, maar je hebt wel het een en ander te doorbreken.” “Weet je Mark, daar zit ‘m nou net de crux. Als je de dingen doet die bij je waarden passen, dan kun je eigenlijk alles goed uitleggen. Je moet het wel regelmatig blijven herhalen die uitleg. Als je echter dingen doet, zonder dat je ze goed kunt onderbouwen, ja, dan heb je een probleem. Dan ben je niet meer geloofwaardig, dan is koning willekeur de baas. En dat houd je nooit lang vol, geloof me. Ook dat hebben we ervaren en daar hebben we van geleerd.”

“Je hebt te maken met professionals, die zijn niet gek. En dat geldt voor jullie ook. Daar zit vaak zoveel meer vertrouwen in dan je denkt.” “Nou, dan heb ik nog wel een paar lastige thema’s”, grapte Mark. “Ok, zullen we er eens naar kijken en ze naast jullie visie en waarden leggen? Kun jij goed uitleggen waarom je het doet? Dan zie je eigenlijk gelijk of je de juiste dingen doet. Laten we er gelijk een kiezen die jullie in het volgende directieoverleg kunnen bespreken. Benieuwd of het bij jullie ook zo werkt, ik denk het wel!”

Als je niet kunt uitleggen waarom je de dingen doet zoals je ze doet, vraag je dan eens af of je wel de juiste dingen doet.

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
heiko

Over de auteur

Perspectief is de potentie tot creatie en verandering. Dat vraagt oplossing van de ‘hoe-dan’ vraag. Ik geef graag betekenis door te schouwen, te puzzelen en aan te zetten tot actie.

Naar Heiko van Eldijk
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *