Waarom Kaizen leuker wordt door gamification

13/11/2018

Problemen vragen om oplossingen, toch? En het liefst zo snel mogelijk. Maar een snelle oplossing is net als pleisters plakken: het werkt alleen tijdelijk. Daarom is het belangrijk om het probleem écht goed te onderzoeken. Bijvoorbeeld door het gebruik van Kaizen, een beproefde aanpak voor productieverbetering uit de Lean-filosofie. Kaizen is een heel doelgerichte methodiek, de uitdaging is echter om het werkelijke probleem boven tafel te krijgen. En veel mensen vinden dat best moeilijk. Hoe krijg je mensen zo ver om door te graven en niet gelijk in oplossingen te denken?

De zes stappen van Kaizen

Bij het gebruik van Kaizen doorloop je zes duidelijke stappen: definieer het probleem, verzamel de feiten, analyseer de oorzaken, genereer verbeterideeën, implementeer de verbeteringen en controleer de effecten. Helder, toch? De praktijk is helaas weerbarstig. Als consultant heb ik Kaizen vaak toegepast. Ik merkte steeds weer dat mensen het lastig vinden om elke stap voldoende aandacht te geven, bijvoorbeeld de fase waarin ze op zoek gaan naar de oorzaken. Mensen willen vaak meteen resultaat en hebben dan de neiging om te snel te gaan. Het mogelijke gevaar daarvan is dat je het verkeerde probleem gaat oplossen. Zou het stimuleren van gewenst gedrag met gamification deze valkuil voorkomen?

Kaizen leuk maken met gamification

Om daar een antwoord op te krijgen, ontwikkelden we voor één van onze klanten, een facilitair dienstverlener, de Kaizen Cup: een game waarin je met behulp van uitdagende spelelementen het Kaizenproces doorloopt. Voor deze gamification-oplossing bedachten we zes missies, één voor elke Kaizenstap. Hierbij werd je bijvoorbeeld op een veel laagdrempeligere manier uitgedaagd om 50 mogelijke oorzaken van het probleem te bedenken. Dat zorgt voor energie én goede oplossingsrichtingen. Zoals bij al onze cups, speel je als teams tegen elkaar. Voor sommigen is zo’n competitief element onmisbaar, anderen gingen ‘aan’ op het verzamelen van alle badges of positieve feedback van de jury.

Natuurlijk is het hebben van lol één van de belangrijkste elementen van gamification. Daarom introduceerden we bij missie vier ‘de hete aardappel’. Dat is een hilarisch spel waarbij de deelnemer de aardappel pas mocht doorgeven als hij of zij een nieuw verbeteridee had bedacht. Het doel? Meer en vooral creatievere ideeën bedenken, uiteraard passend bij stap vier van het Kaizenproces. Door de deelnemers aan de cup bij elke missie op hun inzet en creativiteit uit te dagen, stonden ze veel nadrukkelijker bij de verschillende stappen stil. Dit zorgde voor een enorme boost aan energie.

Is Kaizen effectiever mét spelelementen?

Is een verandermethodiek als Kaizen nu écht effectiever als je er spelelementen aan toevoegt? Gezien we nog geen A/B-test hebben gehouden, kunnen we hier ook geen gefundeerd antwoord op geven. Wat we wél hebben gezien is resultaat. Door deze speelse competitie kwam er ontzettend veel creativiteit vrij en ontstond er een grote mate van betrokkenheid. Dus, vormen Kaizen en gamification potentieel een gouden duo? Wij geloven van wel. Meer weten over het verbeteren van prestaties op de werkvloer en het stimuleren van gewenst gedrag door gamification? Download dan onze whitepaper over gamification!

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
maarten

Over de auteur

Prestatieverbeteringen ontstaan niet alleen door ‘harde’ verbeteringen. Door juist ook aandacht te besteden aan gedrag en leiderschap creëren we veranderingen die blijven. Elke dag een stukje beter en leuker!

Naar Maarten Holland
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *