Wat is jouw Pinto-casus?

10/06/2020

200.000 dollar. Dit was een halve eeuw geleden, volgens de kosten-batenanalyse van autobedrijf Ford, de waarde van een mensenleven. Voor veel mensen zijn dit soort rekensommen maar moeilijk te bevatten. Ook voor mij. Maar inmiddels heb ik geleerd hoe mensen binnen een organisatie ‘blind’ kunnen zijn voor de ethische kant van een beslissing. In deze blog leg ik je graag uit wat ik daarmee bedoel én wat je eraan kunt doen.

De Ford Pinto-casus

Eind jaren ‘60 kwamen Japanse autobedrijven met goedkope modellen de Amerikaanse markt op. Onder toenemende druk van de concurrentie wilde Ford snel een goedkope auto produceren. De auto moest klein zijn. Door het ruimtegebrek dat ontstond, werd de benzinetank aan de achterkant van de auto geplaatst. Er waren inmiddels een groot aantal Pinto’s verkocht, toen de eerste ongelukken werden gemeld. De benzinetank achterin de auto vloog bij een botsing makkelijk in brand. Levensgevaarlijk dus. Toch besloot Ford, na wat rekenwerk, de auto’s niet terug te roepen.

Ford berekende namelijk dat een terugroepactie om miljoenen auto’s weer veilig te maken 137 miljoen dollar zou kosten. Uit de kosten-batenanalyse bleek dat voor letselschade en compensatie aan familie van overledenen slechts 49,5 miljoen dollar nodig was. Een simpel rekensommetje, dat mensenlevens heeft gekost. Toen ik voor het eerst over de Pinto-casus hoorde was ik geschokt. Ongelooflijk! Hoe komen mensen zover dat ze überhaupt een bedrag koppelen aan een mensenleven? En over hun eigen ethische grenzen gaan? Het fenomeen dat hier antwoord op geeft, is ethical blindness.

Ethical blindness

Ethical blindness komt voor in organisaties waar de context of cultuur dusdanig is, dat je ethische dilemma’s niet herkent. Dit zie je veel bij organisaties, afdelingen of teams waar alleen naar het resultaat wordt gekeken en niet naar het handelen zelf. Door te focussen op het resultaat, kun je de weg er naartoe uit het oog verliezen. In een dergelijke context is vaak geen sprake van een aanspreekcultuur. Je kunt je eigen waarden en moraliteit verliezen, doordat je elkaar of jezelf niet de vraag stelt of je het goede doet. En je hebt het niet eens door.

Hoe blind ben ik zelf?

Mensenlevens boven winst. Dat is ver van mijn bed. Toch is de Pinto-casus voor mij een reminder om kritisch te blijven. Blijkbaar is iedereen vatbaar voor een bepaalde mate van ethical blindness. Er zijn namelijk nog talloze voorbeelden zoals deze zaak. Dus vraag ik me af: wat is mijn Pinto-casus? Zijn er situaties waarin ik onbewust afwijk van mijn eigen principes?
Het hoeft niet heel groot te zijn. Laatst betrapte ik mezelf erop dat ik vertrouwelijke informatie naar m’n privémail wilde doorsturen, omdat ik er ‘s avonds nog even aan wilde werken. Vanwege het vele thuiswerken, lopen privé en werk nog makkelijk door elkaar. Ik moet hier dus extra attent op zijn.

Deel je fouten, vier je fouten

Zelfreflectie is altijd goed. Maar het probleem met ethical blindness is dat je het zelf meestal niet doorhebt. Daarom is het belangrijk dat je in de organisatie bewust ruimte creëert om ethische dilemma’s bespreekbaar te maken, zodat het veilig voelt om je dilemma’s en fouten te delen. Zelfs die dingen waar je je een beetje voor schaamt. Niet alleen kijken naar het resultaat, maar ook de manier waarop het resultaat is behaald. Bij House of Performance maken we elke vrijdagmiddag tijd om onze successen én onze fuck-ups te delen. Waarom? Omdat we geloven dat een vier-je-fouten-cultuur het allerbeste preventieve middel is tegen ethical blindness.

Wil jij meer weten over hoe je ethical blindness binnen jouw organisatie herkent én kunt voorkomen? Neem dan contact met mij op!

 

 

 

 

 

 

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
Loes

Over de auteur

Hoe kijken mensen tegen verandering aan? Wat motiveert ze in hun werk? Om hier antwoord op te krijgen, stel ik de juiste vragen en luister ik actief. Pas als ik echt begrijp wat mensen motiveert en drijft ben ik tevreden.

Naar Loes Hafkamp
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *