We leven in 2017 en ik heb nog steeds geen bereik in de metro

27/10/2017

Van de week zei Bas in de tube in Londen tegen mij: “gek he, zitten we in 2017 en dan werkt internet nog niet onder de grond”. Ik knikte beamend. We leven eind 2017, alles is bijna mogelijk met de huidige technologie en dat krijgen ze dan niet geregeld.

Terwijl ik dit aan het typen ben, zit ik in de kantoortuin van HoP. Het is vrijdagmiddag en er zitten ongeveer 12 mensen te werken, waarvan meerdere mensen samen achter één laptop zitten om samen dingen uit te werken, te overleggen of gewoon voor wat gezellige interactie. Hoe normaal is het dat je met collega’s kan werken aan bepaalde kwesties, elkaar kan helpen en ondersteunen. En hoe leuk is het dat je met collega’s kan ouwehoeren en kan praten over je weekendplannen en op vrijdagmiddag een borrel kan drinken.

En hoe gek is het idee dat dit over een bepaalde tijd anders kan zijn… dat jouw collega ineens een robot is?

Bij het woord robot denk ik nog steeds aan de Robin, de robot uit Bassie en Adriaan. Een lieve robot, die Bassie en Adriaan hielp bij het oplossen van allerlei mysteries. De tijd dat een robot (niet altijd in de vorm van Robin de robot) echter daadwerkelijk gaat helpen bij het oplossen van allerlei mysteries, is inmiddels helemaal niet meer zo ver weg. En dan heb ik het niet over 20 jaar, dan heb ik het over de nabije toekomst. Of sterker nog, het heden.

Dat technologie een ongekende impact heeft op ons leven zal niemand ontkennen. Ik schreef al eerder over de impact die technologie gaat hebben op de advocatuur. Maar het gaat verder dan dat. Het vak van vele mensen zal veranderen, met alle gevolgen van dien. Dit betekent overigens niet per definitie dat ook heel veel banen zullen verdwijnen, maar de functieomschrijving van veel banen zal ongetwijfeld wijzigen. Dit kwam ook naar voren uit het Ronde Tafel event op 12 oktober bij House of Performance, waar deze vragen werden behandeld door onder andere mijn collega’s Sjoerd en Mike en sprekers van Rabobank en het Rathenau instituut.

De maatschappelijke vraagstukken die opkomen bij deze veranderingen, zijn groot. Moet de overheid zorgen voor vervangende, passende arbeid als robots onze arbeidsplaatsen innemen, of ligt die verantwoordelijkheid bij de werkgever? Bij wie ligt de verantwoordelijkheid als een robot een fout maakt? Hoe geef je leiding aan een robot en hoe spreek je een robot aan die niet functioneert binnen het team? Hoe zit het met veiligheid en privacy? Of met gelijkwaardigheid op de werkvloer? En, misschien wel het engste, worden wij hierdoor zelf gedwongen ons ook “less human, more cyborg” te gaan gedragen?

Of het in de nabije toekomst zo’n vaart gaat lopen, valt te bezien. Wel ligt er mijns inziens voor bedrijven een kans en misschien zelfs wel een verplichting om hier alvast over na te denken. Voorlopig zullen robots voornamelijk werk uit handen kunnen nemen en kwaliteit en snelheid kunnen verhogen. En dat is prettig, maar betekent ook dat banen verdwijnen. Een van de redenen waarom wij bij House of Performance met het project Job X zijn begonnen: een banenmarkt vanuit de werkgever, waarbij mensen kunnen worden omgeschoold en kunnen ontdekken wat ze willen.

Waar we ons naar mijn mening heel bewust van moeten zijn is dat wij nú het fundament gaan leggen voor de toekomst. De wet heeft de eigenschap een aantal jaar achter te lopen op ontwikkelingen. Het is echter wel belangrijk dat ze in dat tempo meebewegen zodat er duidelijke kaders bestaan. Hoe zit het met menselijkheid van ingezette robots op de werkvloer? Raj uit de sitcom The Big Bang Theorie ontwikkelde al gevoelens voor Siri (Raj ontwikkelt overigens vrij snel gevoelens voor ieder vrouwachtig wezen die hem aandacht geeft, maar dat terzijde), maar hebben de toekomstige robots menselijke eigenschappen?

Al met al een blog vol vragen. Vragen omdat een dergelijk onderwerp stof tot nadenken geeft, waar geen panklaar antwoord op bestaat. Ik hoop voorlopig nog gewoon met collega’s van vlees en bloed en borrel te kunnen drinken.

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
charlotte

Over de auteur

Klanten bijstaan met oog voor de mens én voor de organisatie en samen met de klant duurzame resultaten behalen. Dat is waar ik mij mee bezig wil houden.

Naar Charlotte Houben
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *