We weten het zeker. Dit werkt.

04/10/2019

Om andere resultaten te boeken moet je vooral veel proberen.

Trek je als organisatie te weinig nieuw talent aan? Neem je wervingsproces eens onder de loep. Merk je dat je sales terugloopt? Kijk dan eens of je huidige systeem nog wel voldoet aan de eisen die deze tijd en een veranderende markt aan je stellen. Zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Maar dan? Stel dat je naar aanleiding van dat zelfonderzoek het pijnpunt gevonden hebt: wat je ga dan doen om het op te lossen? Innovatie is vaak moeilijk. Altijd, maar vooral binnen organisaties. Dat ken jij net zoals wij uit eigen ervaring. Processen liggen vaak al jaren vast, er zijn mensen aangenomen om bepaalde rollen te vervullen en vaak is er een lieve duit geïnvesteerd in de aanschaf van software of andere hulpmiddelen.

Die zaken onder de loep en op de schop nemen is dus altijd een precair proces, waarin je te maken krijgt met gevoeligheden, angsten en weerstand. Want afgezien van al die processen en systemen heb je hoofdzakelijk met mensen te maken.

Toch zijn er manieren om verandering eenvoudiger en toegankelijker te maken. Wij zouden geen veranderexperts zijn, als we die code niet hadden gekraakt. En dat bleek een stuk dichter onder de oppervlakte te zitten dan we dachten. Het begon namelijk gewoon bij onszelf op de werkvloer.

Een van de dingen die binnen House of Performance namelijk sterk gestimuleerd worden is experimenteren. Heb je een idee? Top, ga ermee aan de slag om te kijken of het werkt. Is dat het geval, wordt het verder uitgerold. Volgens dit model zijn er al diverse processen geoptimaliseerd en nieuwe business modellen ontstaan. Een van die modellen is TRIGGX; inmiddels een compleet zelfstandige en bloeiende start-up tak van onze HofP-familie. Deze tech start-up bouwt gamification platforms en implementeert spelelementen op de werkvloer, om zo de prestaties van medewerkers te verbeteren.

Een van de dingen die binnen House of Performance namelijk sterk gestimuleerd worden is experimenteren.

TRIGGX is hét voorbeeld van een – in positieve zin – uit de hand gelopen experiment. Zo rond 2015 namelijk zong het woord Gamification al wat langer door de business gangen. Nieuwsgierig naar de mogelijkheden binnen verandermanagement besloot een aantal collega’s op onderzoek te gaan naar de mogelijkheden. Al snel bleek dat deze spelelementen de prestaties significant verbeterden, net als de medewerkerstevredenheid. Het bleek een interessante aanpak om op een laagdrempelige en schaalbare manier bijvoorbeeld sales, klanttevredenheid of effectiviteit van teams duurzaam te verhogen.

De rest is geschiedenis. Want zoals we al zeiden: als iets blijkt te werken, dan staat niets de verdere uitrol in de weg. Intern rolden we het verder uit en TRIGGX werd geboren. Anders dan bij House of Performance zijn de klanten van TRIGGX andere management consultancy bureaus door heel Europa. De vraag groeit nog steeds, dus breidt het team momenteel stevig uit met tech- en gamespecialisten en diverse strategische partnerships.

Experimenteer, speel, meet, stuur bij en rol pas verder uit als het echt blijkt te werken. En als het niet blijkt te werken? Dan heb je een les geleerd, en hoef je dat pad dus niet meer te bewandelen. Wel zo relaxed.

Ben jij ondernemend en creatief? Zit je altijd boordevol nieuwe ideeën die je graag in de praktijk wilt brengen? Dan praten we graag een keer met je verder. Bijvoorbeeld tijdens ons eerstvolgende kennismakingsevent. Probeer het en meld je direct aan!

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
kitty

Over de auteur

Net als bij mijn passie fotograferen gaat het geloof ik bij marketing & communicatie om de essentie van iets of iemand vast te leggen en te zoeken naar verrassende perspectieven om deze weer te geven. Van storycatching naar storytelling. Omdat echte verhalen verbinden.

Naar Kitty Ockhuijsen
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *