Weten wat je nodig hebt

28/09/2016

“Kunnen jullie het niet? Jammer, maar wel duidelijk. Dat is ook goed hoor. Dan zoeken we een andere oplossing.”

Ik zit aan tafel met een stel jonge directeuren van een zeer succesvol bedrijf. Niet vaak krijg ik zo’n heldere vraag. Haarfijn weten ze aan te geven wat ze nodig hebben. Dat is een positieve verrassing, want ik zie het ook weleens anders. Dan krijg ik vage termen als ‘eerst draagvlak creëren’ of ‘zorgvuldig alle kikkers in de kruiwagen krijgen’. Maar deze jongens zijn bijzonder verfrissend. Een heldere vraag, vraagt om een helder antwoord. Zijn wij een match?

Acht jaar geleden begonnen deze twee vrienden hun organisatie uit eigen onvrede met de branche. Gewoon vanuit klant-ervaring. Dat kan beter, vonden ze. Ze sprongen meteen in het diepe. Er kwamen allerlei mensen met tegenwerpingen, maar die negeerden ze. En terecht. Want ze hebben inmiddels ruim 800 happy co-workers om zich heen verzameld. Ze zijn uiterst succesvol in wat ze doen. En dat doen ze dus anders dan anderen.

Ze gaan uit van hun eigen visie wat ze enorm gedreven maakt. Daarnaast zijn ze ook pragmatisch. Ook tegen mij zeggen ze: “We gaan het gewoon doen. Werkt het niet, dan gaan we wat anders proberen.” Dus naast een sterke visie, is er de flexibiliteit om linksom of rechtsom tot realisatie te komen. En dat geeft een enorm positieve vibe, zelfs voelbaar als je het niet eens zo hippe kantoor binnenkomt. Zonder dat het een go-go-go mentaliteit is. Er wordt gelachen in de organisatie, bijna speelse geluiden hoor je als je over de werkvloer loopt. Terwijl de klant heel serieus wordt genomen. Echt inspirerend om met deze mannen om de tafel te zitten.

Omdat ze zo hard gegroeid zijn, lopen ze nu tegen een aantal zaken aan en zijn daarvoor bij mij terecht gekomen. Ik heb enorm respect voor wat ze met elkaar neerzetten met het team. Er werken veel jonge mensen, waardoor instelling belangrijker lijkt dan ervaring. Maar misschien juist daardoor zijn ze zo succesvol. Omdat ze een frisse aanpak hebben die onderscheidend is in de markt. Een aanpak die werkt, zo blijkt. Waar zij actief zijn, schiet de klanttevredenheid omhoog. Ik zou graag met ze in zee gaan. Ik voel direct een klik.

Toch denk ik dat er voor hen inhoudelijk een betere match te vinden is op hun grootste issue. Met iemand die meer specifieke ervaring in hun branche heeft. Er is wel een andere, kleinere uitdaging waar wij wel wat voor ze kunnen betekenen. Mijn antwoord was comfortabel. “Voor jullie grote issue kun je betere oplossingen vinden dan wij bieden. Ik werk graag met jullie aan die kleinere uitdaging.”

Wat een heerlijkheid om met elkaar zo snel zoveel helderheid en openheid te krijgen. Daarmee kunnen we het beste uit elkaar halen. Binnenkort praten we verder over wat wij voor ze gaan doen. Ik verheug me er nu al op.

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
heiko

Over de auteur

Perspectief is de potentie tot creatie en verandering. Dat vraagt oplossing van de ‘hoe-dan’ vraag. Ik geef graag betekenis door te schouwen, te puzzelen en aan te zetten tot actie.

Naar Heiko van Eldijk
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *