Wetenschappers zijn vreemde vogels: ze broeden eerst en leggen daarna pas een ei

23/03/2020

Loopt jullie team ook als een kievit?

De kievit, oftewel Vanellus vanellus, is een middelgrote loopvogel. Opvallend is dat deze soort geen nestjes bouwt, maar de eieren gewoon in het zicht op de grond legt. Een gemakkelijke prooi voor nestrovers, zoals vossen. Maar als potentiële rovers in de buurt van de eitjes komen, komt er een opmerkelijke defensieve strategie om de hoek kijken: ze worden weggelokt door opvallend gedrag dat de kievit ineens laat zien. De vogel poseert als een gemakkelijke prooi door een lamme vleugel of een gebroken pootje of algehele invaliditeit te simuleren. De rover wordt weggelokt en op het juiste moment vliegt de kievit weg.

Mama veilig, eitjes veilig.

Als je binnenkort in een overleg zit, is de kans groot dat je het hiervoor beschreven fenomeen tegenkomt – misschien wel bij jezelf. Men vertoont ontwijkgedrag om het gesprek af te wenden van pijnlijke feiten of een confronterende realiteit. Hoe we dit doen? Precies zoals Vanellus vanellus de rover weglokt. We zorgen ervoor dat de aandacht wordt verlegd door een (slechte) grap te maken, door te spreken in vaagtaal, door te vingerwijzen, of zelfs door simpelweg van onderwerp te veranderen. Dit is een valkuil voor teams: het lijkt net alsof alles goed en leuk loopt, maar het échte gesprek wordt niet gevoerd. Let er maar eens op in je volgende overleg: kun je iemand op dit gedrag betrappen?

Meer weten over lerende organisaties? Neem contact met ons op of lees het blog Hij deelde zijn fuckups zonder schroom over hoe wij zelf leren van onze fuck-ups en mooie momenten.

Deze post is geschreven voor de Coachingskalender 2020. De Coachingskalender is een van de bestsellers van managementboek.nl, en… HofP heeft meegeschreven! De kalender biedt inspiratie én praktische tips op gebied van verandering, leiderschap, duurzaamheid, gamification en ethisch presteren. 

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
mike

Over de auteur

Prestaties verbeteren is zoals ondernemen: ontwikkelen van betrokken mensen, loyale klanten en goed rendement. En dat betekent kunnen sleutelen aan leiderschap, gedrag, (big) data, processen, klanttevredenheid en (digitale) innovatie.

Naar Mike Bakker
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *