Lean werken

Lean werken is het elimineren van onnodige handelingen en continu verbeteren van prestaties

Neem contact op

Onnodige handelingen kosten tijd en geld en leiden tot frustraties. Dat kan beter!

Medewerkers in organisaties verrichten vaak handelingen die in de ogen van de interne of externe klant geen directe waarde toevoegen. Deze onnodige handelingen, of verspillingen, leiden tot frustraties en kosten tijd en geld. Dat kan beter!

Lean werken helpt de medewerkers in jouw organisatie om kritisch te kijken naar alles wat zij tijdens hun dagelijks werk doen. Draagt mijn werk bij aan het hoger doel? Voegt het waarde toe? Is er ruimte voor verbetering? Kunnen we deze stap overslaan?

Wat Lean werken oplevert

Lean werken draait dus om het elimineren van verspilling én het implementeren van verbeterideeën op de werkvloer. Dit zorgt onder andere voor:

  1. Lagere kosten
  2. Hogere kwaliteit
  3. Kortere doorlooptijden
  4. Innovatievere medewerkers

Lean werken zorgt voor maximale klantwaarde

Bij een verbeteridee denken managers en medewerkers vaak aan een grote verandering. Sterker nog, als de geschatte opbrengst niet hoog genoeg is, dan begint menig bedrijf er niet eens aan. Maar continu verbeteren gaat juist om het snel realiseren van veel kleine veranderingen. Het doel? Om met zo weinig mogelijk middelen zo veel mogelijk klantwaarde te creëren. Vandaag nog! Want er zijn altijd manieren om je werk slimmer, leuker of gemakkelijker te maken.

Continu verbeteren en respect

Respect is ook een belangrijk onderdeel van Lean werken. Continu verbeteren op de werkvloer betekent namelijk nogal wat voor medewerkers. Zij moeten uiteindelijk de gewenste verbeteringen realiseren. Draagvlak en een hoge mate van betrokkenheid zijn hierbij cruciaal. En dat begint bij respect. Voor elkaar én voor het werk.

Lean werken cases

Bij deze organisaties hebben wij continu verbeteren succesvol geïmplementeerd

Case

Case: Gemeente Den Haag – > 10 % stijging medewerkerstevredenheid binnen de gehele keten

De gemeente Den Haag vindt het belangrijk de stad goed schoon te houden. Ten eerste omdat zij een unieke stad aan zee mooi en aantrekkelijk willen ...

Lees verder

Case

Case: Liander – Operationele sturing verbeteren

Liander is een netbeheerder. Zij leggen kabels en leidingen aan en beheren het energienetwerk van zes verschillende regio’s in Nederland. Hie...

Lees verder

Case

Case: de Goudse Verzekeringen – Lean filosofie toepassen bij

De Goudse Verzekeringen biedt moeilijke tijden het hoofd door op een slimme manier de klantbediening (+22%) en productiviteit (+23%) op de werkvloe...

Lees verder

Case

Case: Menzis – Achterstanden wegwerken en productiviteit verbeteren

De doorlooptijd om zorgaanbieders uit te betalen is verkort met 80%. Geen verrassing dat ook de medewerkerstevredenheid drastisch is gestegen.

...

Lees verder

Lean werken in het DNA van jouw organisatie?

Wil jij Lean werken in het DNA van jouw organisatie verankeren? Wil je bouwen aan een cultuur van continu verbeteren? Waar vernieuwen en innoveren de norm is? En waar elke medewerker elke dag nieuwe en effectieve verbeterideeën implementeert? Neem dan nu contact met ons op om de mogelijkheden voor jouw organisatie te bespreken!