De 3 pijlers van strategie-executie
Strategie-executie vraagt om een combinatie van drie aandachtsgebieden: changemanagement, performancemanagement en leiderschap.
-
Changemanagement
- Een effectieve implementatie van strategie krijgt mensen in beweging en realiseert duurzame verandering op de werkvloer. Bijvoorbeeld met aandacht voor een inspirerend veranderverhaal en ruimte om met nieuw gedrag te experimenteren. Medewerkers moeten snappen wat de verandering inhoudt, in staat zijn om mee te veranderen, de benodigde steun ervaren en zelf in de verandering geloven.
-
Performancemanagement
- Een effectieve strategie start met een duidelijke richting en doelen. Het is van belang om deze doelen door te vertalen van de directie tot aan de werkvloer met bijbehorende overlegstructuren. Bijvoorbeeld met de Plan-Do-Act-Check cyclus. Dit is nodig om de strategie te koppelen aan de daadwerkelijke performance en het gesprek hierover met elkaar scherp te voeren.
-
Leiderschap
- Tijd en aandacht van het leiderschap zijn cruciaal in het realiseren van strategie. Het management moet de strategische verhaallijn doorvertalen naar hun eigen team en in de prestatiedialoog de link naar het groter geheel maken. Dit vraagt tijd om met elkaar te leren en ontwikkelen en, net als met elk ander veranderinitiatief, het tonen van het juiste voorbeeldgedrag.