Gamification case: De avonturen van Vincent Vakman

18/10/2018

Stel je voor. Je wil als brancheorganisatie meer waarde voor je leden toevoegen, door hen te helpen hun klantgerichtheid te ontwikkelen, verkoopvaardigheden te stimuleren en de onderlinge samenwerking tussen medewerkers te verbeteren. Hoe pak je dat dan aan? Die vraag stelde BOVAG, brancheorganisatie voor bedrijven die zich met mobiliteit bezighouden, aan House of Performance. Ons antwoord? Laten we een game ontwikkelen!

Waarom een game?

Leren en ontwikkelen doe je vooral in de praktijk. Door te doen dus. Als we daar sociale, competitieve en fun elementen in spelvorm aan toevoegen, dan krijg je gamification. Dit maak het tot een laagdrempelige en krachtige methode om nieuw gedrag bij medewerkers te ontwikkelen en stimuleren.

Wat hebben we precies gedaan?

Om er voor te zorgen dat de BOVAG ondernemers zich met de game konden identificeren, bedachten we Vincent Vakman. Vincent is een fictieve ondernemer die de fietsenwinkel van zijn vader heeft overgenomen. Hij ziet de opkomst van online fietsenwinkels, maar gelooft zelf heilig in de toegevoegde waarde van fysieke winkels.

Spelers van de game, in dit geval fietsenwinkels en hun medewerkers, worden meegenomen in Vincents avonturen en worden door middel van verschillende online missies gestimuleerd om onder andere hun verkoopvaardigheden te ontwikkelen en na te denken over hoe klanten met een tevreden gevoel de fietsenwinkel verlaten.

Hoe hebben medewerkers de game ervaren?

Op dit moment hebben we een pilot afgerond, zijn de eerste geluiden positief en hebben we de learnings in de doorontwikkeling van de game meegenomen. Deelnemers geven aan dat ze veel van de game leren, meer inzicht in de klant krijgen en beter samenwerken. In onderstaande video zijn de medewerkers zelf aan het woord en delen zij hun ervaringen met de game.

Ontdek wat gamification voor jouw organisatie kan betekenen

Ben jij benieuwd naar hoe je gamification kunt inzetten om de prestaties van jouw team of organisatie te verbeteren? Wil je weten welke stappen er nodig zijn om een succesvolle game te ontwikkelen? En wil je alles horen over de learnings die we bij onze gamification trajecten hebben opgedaan? Schrijf je dan nu in voor onze gratis workshop gamification!

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
carmel

Over de auteur

In mijn werk zoek ik verbinding. Verbinding in combinatie met het uitzoeken van complexe puzzelstukken die bij de klant nog gelegd moeten worden. Een frisse blik op bestaande problemen en het op gang brengen van verandering.

Naar Carmel Kloosterhuis
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *