Het zit gewoon in ons DNA

04/03/2019

Culture eats strategy for breakfast, luidt de fameuze uitspraak van schrijver, hoogleraar en consultant Peter Drucker. Met andere woorden: wat voor mooie doelen en strakke strategie een bedrijf ook heeft: de cultuur is altijd leidend. Zit er iets scheef in de bedrijfscultuur, zal dat effect hebben op de prestaties.

Het valt niet meer om precies een definitie van bedrijfscultuur te geven. Net als iedere cultuur is ze een complex samenspel van normen, waarden, symbolen en rituelen. Misschien laat ze zich nog wel het beste omschrijven als de ziel of het DNA van een organisatie.

Dat DNA herken je in de manier waarop collega’s elke dag met elkaar omgaan:

  • hoe kleed je je;
  • wat zijn de omgangsvormen;
  • hoe neem je beslissingen;
  • en hoeveel ruimte is er voor individualiteit?

Deze vaak ongeschreven regels, afspraken en overtuigingen bepalen of iemand zich thuis voelt in een organisatie.

Grote woorden

Als je op zoek bent naar een baan is dat toch uiteindelijk ook wat je wilt weten? Past deze organisatie bij mij? Vaak is het knap lastig om een antwoord op die vraag te vinden. Je checkt de website, bekijkt de social media accounts, misschien vind je ergens nog een video, of een referentie van een werknemer. Maar je weet uiteindelijk pas echt hoe mensen met elkaar omgaan, hoe de besluitvorming in de praktijk is en hoe flexibel het management is, nadat je bent aangenomen.

Toch is er een stuk van het bedrijfs-DNA waar je wel veel wijzer uit kunt worden, voordat je je handtekening onder een contract zet: de kernwaarden. Kernwaarden komen voort uit de identiteit van een organisatie en vatten krachtig samen waar je voor staat. Steeds meer bedrijven ontdekken en communiceren hun waarden.

Kernwaarden zijn vaak grote begrippen. Denk aan kwaliteit, flexibiliteit, innovatiekracht of eigenzinnigheid. Let er dus altijd op of de waarden ook voldoende ‘geladen’ worden. Klopt de waarde niet met de indruk die je krijgt? Dan is dat geen goed teken. Claimt een bedrijf eigenzinnigheid, maar is de website gortdroog? Of gaat het ze om kwaliteit, maar vind je op hun social media veel klachten van klanten? Denk er dan nog een keer goed over na, of je het hier ziet zitten.

Krijg je wel een geloofwaardige indruk? En kun je je vinden in de kernwaarden? Gefeliciteerd, dit zou zomaar eens een erg goede match kunnen zijn!

Onze kernwaarden

Bij House of Performance geloven we in de kracht van kernwaarden. Ze zijn ons kompas en bepalen onze koers. Ze vertellen ons verhaal en ze maken van ons een actieve, energieke en inspirerende organisatie.
Onze kernwaarden zijn:

  • Authenticiteit
    Mensen moeten excelleren, ieder op zijn unieke eigen wijze. Voor ons is het belangrijk dat iedereen vanuit zijn ik bijdraagt aan het resultaat en de organisatie.
  • Intensiteit
    We leven en werken intens met de inzet van energie, enthousiasme en discipline.
    Duurzame resultaten halen door mensen te laten excelleren is onze passie. We genieten van deze reis en zijn bereid extra stappen te zetten of af en toe van het pad af te wijken.
  • Reciprociteit
    Behandel een ander zoals jezelf behandeld wilt worden. Dat geldt wederzijds en heet reciprociteit. Deze wederzijdsheid betekent voor ons: met respect, oprechtheid en nieuwsgierigheid samen resultaat behalen.

Tot slot

Heb je gesolliciteerd en word je uitgenodigd op gesprek? Schroom dan niet om over de kernwaarden te beginnen en om voorbeelden te vragen! Een bezielde organisatie zal beginnen te praten en niet meer kunnen stoppen.

Ben je enthousiast geworden van onze kernwaarden? Zie jij een match? Dan leren we je graag kennen. Ga nu naar www.werkenbijhofp.nl voor meer informatie en de openstaande vacatures. 

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
kitty

Over de auteur

Net als bij mijn passie fotograferen gaat het geloof ik bij marketing & communicatie om de essentie van iets of iemand vast te leggen en te zoeken naar verrassende perspectieven om deze weer te geven. Van storycatching naar storytelling. Omdat echte verhalen verbinden.

Naar Kitty Ockhuijsen
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *