Waarom ‘Virtual First’ de norm moet zijn

15/04/2021

Waarom zou je voor solowerk nog naar kantoor gaan, als het ook thuis kan? En je daarvoor misschien wel uren per dag aan het reizen bent? Vaak mail of chat je dan nog steeds met de collega die gewoon naast je zit, of misschien zelf thuis of elders aan het werk is. Nee, dat weegt niet op tegen de vrijheid en flexibiliteit die het solowerken thuis biedt. Tenslotte zit het talent dat nu de arbeidsmarkt op komt al helemaal niet te wachten op een treinreis om vervolgens achter een pc te kruipen. Daarom, Virtual First.  

Van telewerken naar Virtual First 

Telewerken, wat we nu thuiswerken of ‘remote work’ zouden noemen, is ontstaan in de jaren ’90 en kwam voort uit de behoefte van werknemers om flexibeler te worden ingezet en zelf de arbeidsvorm en -tijd te bepalen. De verwachting was toen al dat telewerken door de toenemende automatisering en veranderende behoeften van werknemers een grote vlucht zou nemen. Inmiddels zijn we jaren verder. De groeiende mogelijkheden van technologie maken het voor veel mensen mogelijk om vanuit elke plek op deze aardbol te werken.  

Virtual First doen we vooral niet op kantoor, maar waar en wanneer dan ook!

Tegenwoordig gebruiken we technologie niet alleen meer om tekst te verwerken, maar ook voor de afhandeling van klantenservice, het uittekenen en delen van processen of met elkaar leren en ontwikkelen, bijvoorbeeld via gamesDaarnaast hebben we door corona in korte tijd veel ervaring met technologie opgedaan. Kortom, de tijd is nu om met een wit tekenblad te beginnen en na te denken over hoje Virtual First écht goed inricht. 

Virtual First: denk na over solowerk en teamwerk 

Voor een groot aantal werknemers blijft het lastig, zo niet onmogelijk, om vanuit een andere locatie te werken (denk aan zorgverleners en bouwvakkers). Maar een steeds groter wordend deel van onze werkende bevolking heeft een zogenaamde kantoorbaan (over dit woord kunnen we het ook nog wel eens hebben). Die kantoorbaan bestaat grofweg uit twee werkzaamheden: solowerk en teamwerk. Vooral de techbedrijven in Silicon Valley hebben hierover al duidelijke werkafspraken gemaakt. Beide werkzaamheden kunnen op een andere manier worden vormgegeven. Denk bijvoorbeeld aan de plaats en tijd van deze werkzaamheden. Solowerk gebeurt daar thuis (of bijv. in een shared office als je thuis de faciliteiten niet hebt) en teamwerk thuis óf op kantoor.  

Faciliteer je eigen tijd en werkplek 

Elk mens heeft andere behoeften, als het gaat om het indelen van de dag. Een beter passende indeling van je dag geeft meer energie, waardoor je meer (werk of iets anders) gedaan krijgt. Werkgevers dienen dit wel goed te faciliteren. Maak daarom onder andere afspraken over de tijden dat werknemers (ook als ze solo werken) bereikbaar zijn. Dat kan bijvoorbeeld van 9 tot 12 uur zijn. De rest kan de werknemer zelf indelen: zowel de tijd als de locatie van het werk. 

Teamwerk doe je op kantoor 

Veel organisaties in binnen en buitenland bouwen hun kantoren om, zodat het passend is voor twee grote doeleinden: teamwerk en ontmoeten. Dat betekent dat zij hun kantoor uitrusten met brainstormruimtes, fitnessapparaten, grote touchscreens en lekkere sofa’s om de samenwerking en creativiteit te bevorderen. Werken aan en met je team aan mooie diensten en producten in een kantoor dat daarvoor is ingericht. Voor een deel van je teamwerk is het kantoor namelijk niet weg te denken. Dit kan voor brainstorms, creatieve sessies of teambuilding zijn, maar ook om ongedwongen samen met je collega’s te socializenTechnologie maakt het wel mogelijk om dat ook online te doen, maar de sociale interactie op kantoor is cruciaal om dat soort activiteiten beter te voltooien. Mensen blijven immers sociale dieren. Naast het uitvoeren van teamwerk, willen collega’s elkaar in real life zien en kletsen over koetjes en kalfjes, wat volgens onderzoek leidt tot meer innovatie.  

Het mag dus duidelijk zijn dat we in een Virtual First organisatie geen stilteruimtes vinden. Of werkplekken om jezelf even af te zonderen. Nee, juist plekken waar het gestimuleerd wordt om samen te werken of gezellig te kletsen. Op deze manier kan een organisatie tevens haar concurrentiepositie in het aantrekken van talent vergroten. Hieronder deel ik praktische tips voor een vliegende start van jouw Virtual First strategie: 

  • Bepaal als organisatie welke waarden en principes jullie belangrijk vinden in de manier waarop je werkt en samenwerkt. 
  • Bepaal als organisatie tevens wat dat betekent voor de autonomie van teams en werknemers en welk effect dat heeft op de tijd en locatie van solo- en teamwerk. 
  • Denk na over de inrichting van teamwerklocaties: neem zoveel mogelijk afscheid van stilteruimtes en individuele werkplekken, richt ontmoetingsruimtes in en maak ruimtes geschikt om écht samen te werken. 
  • Investeer in digitale tools en faciliteiten voor digitale pitches, webinars en andere virtuele uitingen. 
  • Investeer ook in solowerklocaties en onderzoek hierbij de individuele behoeften van werknemers. 
  • Heb oog voor de vitaliteit en betrokkenheid van medewerkers tijdens het solowerk. 
  • Start, experimenteer en leer! 

Wil jij jezelf laten inspireren op het ontwikkelen van een Virtual First strategie of juist bij de realisatie van deze strategie? Neem dan contact op met mij of één van mijn House of Performance collega’s! 

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
Maarten

Over de auteur

Zullen we van leren, verbeteren en presteren iets leuks maken? Ik krijg er elke dag weer energie van om met collega’s en organisaties te werken aan een betere morgen.

Naar Maarten Holland
Geef een reactie hier...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *