RPA

Empower je teams met virtuele medewerkers

Wat is Robotic Process Automation?

Geef het routinematige, saaie werk aan je virtuele medewerker.

Robotic Process Automation (RPA) betekent dat je met inzet van virtuele medewerkers de prestaties verbetert. “Dus met een robot als collega?” Ja, maar niet zoals jij je dat misschien voorstelt. Het gaat niet om robots zoals Honda’s ASIMO . RPA verwijst naar een manier van automatisering waarbij software de actie van een mens nabootst bij het uitvoeren van op regels gebaseerde taken. 

De techniek onderscheidt zich van IT automatisering door de laagdrempeligheid ervan. Een business team kan zelf de RPA-oplossing bedenken, ontwikkelen en beheren. Doordat de virtuele medewerker routinematige en vaak saaie taken overneemt, kunnen medewerkers zich richten op het leveren van meer kwaliteit. 

Waarom RPA essentieel wordt?

Het World Economic Forum deelde in 2018 een rapport waarin zij aangaven te verwachten dat in 2025 meer dan de helft van al het werk dat wij doen door software robots gedaan zal worden. Virtuele medewerkers doen dit werk zodat medewerkers zich kunnen richten op ander waardevol werk. RPA op de juiste wijze inzetten, bekrachtigt je teams op drie manieren:

  1. Inzet van talent
    • Medewerkers kunnen zelf hun routinematige en saaie werk verminderen - (en hun werkgeluk verhogen).
  2. Borgen vitale processen
    • Medewerkers kunnen vitale processen beschermen tegen (menselijk) uitval.
  3. Efficiency
    • Virtuele medewerkers maken de operatie overall efficiënter doordat zij repetitieve handelingen sneller en foutloos uitvoeren.

RPA en schaalbaar succes

Omarm je de beschreven visie van de toekomst en de voordelen van RPA? Verkijk je dan niet op alleen de technologische aspecten ervan. De technologie en ook de kennis hiervan wordt snel genoeg een commodity. Van belang is de combinatie van de technologie met de organisatie (strategie & cultuur)de team(s) die ermee aan de slag gaan en het inhoudelijke werk waar een virtuele medewerker waarde kan leveren. Deze vier aspecten komen terug in ons RPA Readiness Model. Het geeft aandachtspunten om RPA succesvol te implementeren. Eén aspect onderbelicht laten leidt tot suboptimale inzet van RPA, waardoor bijvoorbeeld slechts lokale RPA-succesjes niet opgeschaald kunnen worden 

Om te bepalen waar je als organisatie staat op basis van de vier aspecten hebben wij de RPA Readiness Scan ontwikkeld.

 

Aspect 1: Organisation Readiness

Organisaties die klaar zijn voor RPA hebben een heldere visie op continu verbeteren en digitalisering.

Het RPA Readiness Model is voor House of Performance een tool om organisaties te begeleiden bij het implementeren van RPA. Gecombineerd met onze expertise in organisatieverandering, lean- en agile werken zorgen we voor een gedragen RPA-oplossing bij business teams, aansluiting op de strategische (verbeter)doelstellingen en een schaalbaar RPA operating model.  

Aspect 2: Team Readiness

Teams die klaar zijn om met RPA-oplossingen te werken hebben als belangrijk kenmerk dat zij de wil en skills hebben om het werk beter en leuker te maken met behulp van RPA-oplossingen​.

Aspect 3: Work Readiness

Om te bepalen welke taken en handelingen geschikt zijn om over te dragen aan de virtuele medewerker, kijken we naar de volgende criteria:

 

Aspect 4: Technology Readiness

De beschikbaarheid van laagdrempelige RPA software is een voorwaarde om met de implementatie van Robotic Process Automation te kunnen starten. Medewerkers kunnen met behulp van de software eigen virtuele medewerkers ontwikkelen en beheren.

RPA implementeren in 3 stappen.

Wil je aan de slag met RPA en omarm je onze bottom-up en mensgedreven visie? Dan werken we aan de hand van de RPA Readiness Scan graag zij aan zij met de pioniers van jouw organisatie om van RPA een groots succes te maken. We starten hierbij met deze drie stappen:  

1. Zet teams centraal
Het gaat om het empoweren van mensen. Het moet duidelijk zijn dat het doel van RPA niet is om mensen te vervangen. Daarom begint het met een duidelijke visie en veranderverhaal. “What’s in it for them?” ​

2. RPA scan
Inzicht krijgen in waar aandacht aan te geven om RPA succesvol te implementeren en op te schalen binnen de organisatie. Een korte data-analyse brengt de antwoorden.

3. Proof of value
Begin klein en houd het simpel. Start eventueel op meerdere plekken in de organisatie. Deel sucessen en monitor de uren die virtuele medewerkers uit handen nemen. Bouw vervolgens uit naar een organisatiebreed RPA Operating Model.