Hij deelde zijn fuckups zonder schroom

27/05/2019
4.3 (86.67%) 18 votes

‘Dit had ik niet moeten doen.’

‘Hier ga ik opmerkingen over krijgen.’ 

‘Als ik het over mocht doen, zou ik het heel anders aanpakken.’ 

 Woorden die we met elkaar soms maar moeilijk over onze lippen krijgen. Want toegeven dat je even fout zat of het niet wist… oei, pijnlijk. Of toch niet? 

Bij House of Performance hebben we hier geen enkel probleem mee. Sterker nog, we doen dit elke week met het hele team. Tijdens onze Borrelpraat op vrijdagmiddag is er altijd ruimte voor iedereen – van business support tot senior management – om deze zogenaamde fuckups publiekelijk te delen.   

En weet je wat bijzonder is? Collega’s staan nog net niet in de rij om hun verhaal te delen. Ze ervaren het helemaal niet als gênant of als een smet op hun imago, maar juist als een kans met alleen maar voordelen. We zetten de belangrijkste voor je op een rij.  

Je voelt je een stuk beter over je eigen fuckups
We zeiden het al even aan het begin: normaalgesproken staan we niet zo te springen om toe te geven dat je er naast zat, of dat je gewoon even totaal niet wist wat je deed. Je bent bang dat mensen iets van je zullen vinden, of dat het afbreuk zal doen aan het beeld dat anderen van jou hebben. Kortom, je schaamt je voor wat je gezegd of gedaan hebt. Op het moment echter dat je in een fijne setting over die drempel heen stapt, gebeurt er iets heel anders hebben wij gemerkt. Mensen moedigen je aan, luisteren naar je en knikken vol herkenning. Vervolgens krijg je applaus en een schouderklopje. Jij bent in een klap van je schaamte af en hebt gezien: je bent niet de enige die wel eens een misstap zet.    

Je hoort verhalen die je anders niet hoort
We zijn met elkaar snel geneigd om alleen de mooie kant van de medaille aan elkaar te laten zien, terwijl we ook allemaal met die andere, moeilijkere kant te maken hebben. Misschien is dat project inderdaad succesvol afgerond, maar vertel je er ook bij dat je een paar nachten tot drie uur hebt zitten werken? Of dat je in het begin nachtenlang wakker hebt gelegen omdat je je vinger niet op de zere plek kreeg? Door fuckups met elkaar te delen komt er ook ruimte voor dit soort verhalen. Zo worden we eerlijker en begripvoller naar onszelf en elkaar.  

Het is leerzaam
Het delen van een fuckup is ongelofelijk leerzaam. Het is een uitstekende oefening in kwetsbaarheid en voor degene die zijn of haar verhaal deelt. Groei is altijd gegarandeerd. Maar misschien is het delen wel net zo leerzaam voor degene die luistert. Juist in de leermomenten van anderen zitten ook een hoop inzichten voor de luisteraar verborgen. Misschien had je er eerder nooit bij stilgestaan, of had je eerder niet willen toegeven dat jij ook wel eens ergens mee worstelt, maar doe je dat na het horen wel.

Het verbindt
Op het moment dat jij begint met delen, is de kans groot dat iemand anders zich ook uitgenodigd voelt om dit te doen. Denk maar eens aan de keren dat jij in wat voor setting dan ook een persoonlijk verhaal deelde. Over een mooie reis die je hebt gemaakt, een lastig project waar je aan gewerkt hebt, of misschien een verdrietig verlies in je naaste omgeving. Weet je nog wat er toen gebeurde? Dikke kans dat iemand anders ook zijn of haar verhaal begon te delen. Je leert elkaar beter kennen, en dat verbindt. 

Er wordt gelachen 

Tot slot misschien wel het belangrijkste voordeel van het delen van je fuckups: er wordt altijd gelachen. Niet om de ander uit te lachen om die ‘domme fout’, maar juist om samen de spanning te ontladen en de herkenning te laten zien. En omdat het vaak achteraf ook echt om te lachen is. Je bent er immers uit gekomen en je hebt ervan geleerd.  

Zie jij jezelf ook wel jouw fuckups delen tijdens onze borrel en ben jij benieuwd of HofP iets voor jou is? Ga dan nu naar www.werkenbijhofp.nl voor meer informatie over aankomende kennismakingsevents en de openstaande vacatures. 

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
kitty

Over de auteur

Net als bij mijn passie fotograferen gaat het geloof ik bij marketing & communicatie om de essentie van iets of iemand vast te leggen en te zoeken naar verrassende perspectieven om deze weer te geven. Van storycatching naar storytelling. Omdat echte verhalen verbinden.

Naar Kitty Ockhuijsen
Geef een reactie hier...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *