Help! Data…..

08/06/2021

Eén van mijn eerste blogs (alweer vier jaar geleden…) ging over nieuwe dingen doen en hoe spannend ik dat altijd vind. Met name als het gaat over nieuwe dingen die je geacht wordt te kunnen. De dagdagelijkse zaken, waar je eigenlijk niet over na hoeft te denken. Als je het niet kan, dan sta je voor joker.

Nu ik weer gestart ben met werken, na mijn tweede zwangerschapsverlof,  merk ik echter een ander soort spanning. De spanning van continu net buiten je comfortzone opereren. Over de redenen lees daarvan lees <Lieve mama, stel ik wel de juiste eisen?>

Onlangs ben ik gestart met een dataproject – datagedreven klantreizen verbeteren. Ik geloof er heilig in dat de inzet van data en de koppeling ervan met de business steeds belangrijker wordt. Sterker nog, dat de inzet en gebruik van data essentieel is voor een juiste besluitvorming. Aan de hand van data kun je inzichtelijk maken hoe je team/afdeling/organisatie presteert.  Je kan je doelgroep/klant/medewerker beter leren begrijpen of je gebruikt het als input voor te nemen beslissingen. Je kan het zelfs gebruiken om te anticiperen op de toekomst.

Maar om het heel simpel te stellen: ik kan in Excel wel optellen en aftrekken en met veel moeite kan ik ook nog wel een mooie draaitabel fabriceren, maar daar is dan ook wel alles mee gezegd. Ik ervaar data als iets heel abstracts en zou niet weten waar ik moest beginnen als het gaat over een ‘data-analyse’.

Bij House of Performance hebben wij een aantal heel goede data-analisten, maar een ander deel van mijn collega’s laten data-analyses graag ‘links liggen’. Net als ik hebben zij niet het idee in staat te zijn er iets mee te kunnen. Des te meer reden voor mij om juist op dit project in te stappen. Ik wil graag inzichtelijk maken wat de toegevoegde waarde van de veranderkundige is op het gebied van datagedreven verbeteren. Mijn ambitie is dat iedere collega-HoPper* straks gelooft: dat wíl en kan ik ook!

Een inzicht moet namelijk leiden tot daadwerkelijke actie(s), waarmee resultaat wordt behaald.

Modellen bouwen, daar moet je mij niet voor inzetten. Wat een analist goed kan is een bak aan (veelal ongestructureerde) data omzetten in informatieproducten, zoals een gaaf dashboard. Dat product is vervolgens input voor besluitvorming door de business. De data-analist helpt dus om te komen van data via inzicht naar actie. Een inzicht moet namelijk leiden tot daadwerkelijke actie(s), waarmee resultaat wordt behaald. Want met alleen een mooie data-analyse kom je ook niet verder. En daar kom ik om de hoek kijken. De vraag achter de vraag ontdekken, dat kan ik wel. Het bepalen welke informatie – en belangrijker nog welke mensen – je nodig hebt om een besluit te kunnen nemen. Daar ben ik goed in.

De toegevoegde waarde tussen deze twee pijlers zit ‘m dus precies op het raakvlak tussen de vraag wat er mogelijk is vanuit de data en de vraag vanuit de business wat er nodig is. Als dat gaat overlappen, ontstaat er goud voor een organisatie. En juist die overlap wordt vaak niet gevonden in organisaties. Omdat het simpelweg andere mensen zijn, met andere interesses, die werkzaam zijn op andere afdelingen en die bovenal vaak een andere taal spreken.

Maar ook al geloof ik in bovenstaande, het voelt nog niet comfortabel. Ik weet graag waar ik het over heb en vaar bij voorkeur op mijn eigen kennis, in plaats van op de kennis van anderen. Mijn ambitie is dus wel heel mooi gesteld, maar het is ook een (oncomfortabele) zoektocht. Met als gevolg dat ik er ineens wakker van lig dat ik soms onzeker ben over mijn toegevoegde waarde. En je eigen toegevoegde waarde niet zien is niet prettig. Persoonlijk spannende en uitdagende tijden dus, maar over een paar maanden blik ik hier hopelijk heel positief op terug (wellicht zelfs met verbeterde Excel-skills…).

Luister over hoe datagedreven werken echt bijdraagt aan resultaten verbeteren in de podcast Fact-Based Sturen met mijn collega en data-expert Miriam Maan . De Podcast is de eerste van een serie HofP Podcasts over de Future of Work. Mike Bakker gaat hierbij in gesprek met experts en managers over hoe werk en organisaties er nu en in de toekomst uit kunnen zien. 

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
charlotte

Over de auteur

Klanten bijstaan met oog voor de mens én voor de organisatie en samen met de klant duurzame resultaten behalen. Dat is waar ik mij mee bezig wil houden.

Naar Charlotte Houben
Geef een reactie hier...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *