House of Performance op BNR over gamification en duurzaamheid

12/11/2021

Terwijl wereldleiders op de klimaattop in Glasgow samenkomen om verdergaande klimaatdoelen af te spreken, lijken ook Nederlandse werkgevers steeds meer van het belang van duurzaam ondernemen doordrongen. Maar hoe transformeer je nu naar een duurzamere organisatie? En hoe krijg je de werkvloer mee in verduurzaming? Over dit onderwerp gingen House of Performance partner Arjon van Lieshout, Amsterdam University docent stedenbouw Robin Boelsums en Jolo Fashion Group CEO Jeannine Butzelaar in gesprek met presentator Rens de Jong in het programma BNR Werkverkenners. Luister de volledige podcast hieronder of lees een samenvatting in dit artikel.

Kennis over de eigen impact

Nieuwe rapporten tonen aan dat we lang niet genoeg verduurzamen om de afspraken in het klimaatakkoord van Parijs te halen. Eén van de redenen waardoor verduurzaming op de Nederlandse werkvloer soms achterblijft, is dat bedrijven niet altijd goed weten waar hun milieu impact ligt. Het is natuurlijk goed om duurzame koffiebekers of verpakkingen te hebben, maar vaak is de inhoud van de verpakking veel belastender voor het milieu dan de verpakking zelf. Kennis over de eigen impact en verbetermogelijkheden is dus van cruciaal belang.

Keuzes maken

Er is veel laaghangend fruit waarmee je als organisatie direct een positieve impact op klimaatverandering kunt maken. Je kunt overstappen op duurzamere energie, je pand energieneutraal maken, kiezen voor een bank die duurzaam investeert en inzetten op duurzame mobiliteit, zoals reizen met het OV of bijdragen aan elektrische fietsen. Belangrijk in kiezen waar je mee start is het maken van een goede impact assessment, waarbij je uitzoekt waar de grote klappers te halen zijn. Dat verschilt immers per bedrijf.

Bewustwording van gedrag

Ook bewustwording speelt een belangrijke rol. Een zakenreis naar Milaan klinkt aantrekkelijk, maar wat als je die bespaarde tijd met je gezin kunt doorbrengen? Daarnaast wordt het klimaatprobleem soms ervaren als een ver-van-je-bed show. Dat is het niet. Organisaties kunnen echt impact maken, vooral als ze onderdeel van grotere systemen en ketens zijn. Bovendien moeten (beursgenoteerde) organisaties zich realiseren, dat aandeelhouders en werknemers duurzaamheid belangrijk vinden. Niets doen is geen optie meer.

De werkvloer meekrijgen

Je weet wat je wil bereiken, maar hoe krijg je nu je medewerkers mee? Gamification is daarvoor een interessant instrument. In de dagelijkse praktijk experimenteer je op een leuke manier met nieuw gedrag. En je krijgt direct feedback op hoe je het doet. Bijvoorbeeld van een collega of klant. Je mag dus gewoon falen en het opnieuw doen. Daarnaast worden medewerkers enthousiast en gestimuleerd door elementen als beloning en competitie. Bovendien is gamification schaalbaar, waardoor je snel grote groepen mensen bereikt en resultaten behaalt. Zo hebben we recent bij een internationale klant in gezondheidstechnologie gamification ingezet, met als resultaat dat deelnemers aan de game 30% minder vlogen dan vergelijkbare niet-deelnemers.

Jouw bedrijfsvoering verduurzamen?

Wil jij met jouw organisatie stappen zetten in het verduurzamen van je bedrijfsvoering? Heb je wel een mooie strategie, maar zoek je ondersteuning in de implementatie? Neem dan contact op met Arjon van Lieshout!

Ik wil verduurzamen!

 

Het kan beter

Wat kan er volgens jou beter? We vernemen het graag van je!

reCAPTCHA is required.
BK-20180727-HOP-0003

Over de auteur

Het ontwikkelen en benutten van het menselijk potentieel binnen organisaties om zo meer werkgeluk én betere prestaties te realiseren, vind ik fascinerend. Gaaf om daar vanuit marketing aan bij te dragen!

Naar Jeremy Husmann
Geef een reactie hier...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *